fredag 21 maj 2010

Flytande blått

Av alla färgerna de små
är mest förtjusande den flytande blå...




Ja så står det i den gamla visan.
Och det är med kärlek och stor förtjusning jag
idag skriver om ännu en av mina passioner
porslin i tekniken flytande blått!
Jag har en diger samling
som jag här kommer att visa axplock från.




Tekniken kommer från England och togs upp
av både Gustavsberg och Rörstrand ungefär
samtidigt i mitten av 18-talet.

Tekniken innebär att man brände godset i
sk. flaskugnar inneslutna i "små lådor".
Det var viktigt att det inte blev någon
luftgenomströmning.
Sen kastade man in en näve koksalt.
I de höga temperaturerna förångades saltet,
och påverkade porslinet.
Kombinationen av kobolt och koksaltet
resulterade i att färgen flöt ut under
glasyren...

 Man provade denna teknik i fler färger men lyckades
bara med mörkt brun, eller nästan svart,
bl:a i servisen Mulberry.
Men de färgerna blir det ett inlägg om en annan
dag, för det samlar min dotter på...ler



Japan eller Krasse




1852 lanserade Gustavsberg servisen Japan, 
eller Krasse som de flesta kallar den.
Samma år lanserade de även Sobrown, eller
Rosen, och den tillverkades fram till 1877.
Rörstrands mest välkända servis i flytande
blått är Pagod, den tillverkades 1858-1925.
Vi pratar alltså riktigt gamla föremål!



Ovan Pagod, under Sobrown eller Rosen


Serviserna vid denna tid gjordes i flintgods,
med underglasyr.
Det får lätt sprickor och nagg.
Därför är helt oskadade föremål sällsynta.
Och som vanligt har jag ju en personlig
lite udda uppfattning om detta.

De föremål jag älskar allra mest är dem
med historia. 
Ett helt oskadat fat från mitten av 18-talet
har förmodligen stått skyddat i ett skåp
eller i en hylla och aldrig använts.
Men det fat jag skall visa nu, var oersättligt
för sin ägare/ägarinna.
Man kan riktigt känna sorgen i fatet
när man håller i det, hur ledsen de blev när
det gick i bitar...kanske var det en
del av bröllops servisen?
Men vad gör man då?
Jo man borrar små hål och lagar fatet med
klammer, och sen fortsätter
 man att använda det.
Just därför älskar jag detta fat.




Jag har heller inte något emot vare sig
missfärgning, krackelering eller nagg.
Jag vet jag sticker ut nu,
för oftast vill samlare bara ha helt
felfria föremål.
men jag tycker det är vackert när det
syns att det är använt!



Som källa för detta inlägg
har jag använt boken Gammalt porslin
av Jane Fredlund, och ett nr av tidningen
Antik & auktion från december 1983,
skrivet av Lillie Fischer.
Alla bilder är ur mina privata
samlingar.

Igår var jag ute och åt och drack gott,
och tävlade i  musik-quis tillsammans
med nya och gamla vänner.
Det var vansinnigt kul.
Tack Ulrika för en underbar kväll!

Och eftersom det är fredag så hittar ni
Pias fredags historia som vanligt
till höger.

Nu skall jag åka och fotografera
ett hav av backsippor...

Önskar er en underbar helg!
Skratta, älska, lev och njut...
Kram Pia




 

15 kommentarer:

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Vilket fint porslin. Det var ju riktigt rörande med fatet. Det måste ha betytt väldigt mycket för den förra ägaren med allt arbete som ligger bakom. Det var ju bra att du fick ta hand om fatet som förstår dess värde.
Kram Anette

Mys och hemtrevnad sa...

men vad vackra saker du har i din samling...älskar de blå serviserna verkligen! Kramis semlan

Country Hill sa...

Javisst är det spännande med gammalt porslin och dess historia.Härlig samling Du har.
Ha en fin helg!
Kram Lena

Elsa och Helena sa...

Nu är jag här och lär mig om flytande blått:) Himmel vad roligt att få lära sig hur tillverkningen gick till...Japan/Krasse är underbart vackert och vilken samling av flytande blått du har:) Helt outstanding:) Ser fram imot din dotters samling!

KRAM Helena

Sirpa sa...

Hej Pia!
Vad vackra saker!
Har det bra! Kram Sirpa

Rosor och Spetsar sa...

Ojojoj vilken skatt du har, och så vacker att ha den i ett vitrinskåp. Fatet som lagats är så charmigt.Och kul att få veta så mycket om porslinet, visste att det hette flytande blått, men inte hur det blev så vackert.
En fin pingsthelg önskar jag dig
Kram
Annelie

Lisas torp sa...

Åh, så mycket vackert du visar! Vilken samling och vilken kunskap du har!

TACK för din goa hälsning hos mej! Ha en härlig helg!
Kram
Lisa

Norregård sa...

Hej!!
Kikar in och önskar Dig en bra helg!
Ljuvlig blå inspiration, Tack!!

Kram Kram Malin

Roses & Angels sa...

Tack söta du för den fina kommentaren och ditt stöd. Allt löser sig du har så rätt men det är svårt att tänka så i detta läge. Tar hand om dig, gör det du med vännen! Vi hörs mera och tack för den varma kramen. KRAM

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Tusen Tack för det fina paketet! Som du läste på bloggen blev jag superglad! Och det fina kortet du hade skrivit, det var såå fint....Jag har inte bloggat så mycket dom här dagarna eftersom vi haft så vackert o varmt väder, det är så mycket man vill greja med ute i trädgårn. Så mycket fint du visar, ditt vita skåp är så snyggt med kryssen och det blåa porslinet är ljuvligt....Jag njuter av allt fint du visar! Önskar dig en fortsatt Trevlig Pingsthelg! Många Kramar Therese

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Så spännande att få veta mer om denna teknik! jag hade ingen anning om detta..så mycket fint i denna serie du har fått ihop!

Ha en fin pingstdag!!

Kramis Sanne!

Britt sa...

Wow! va läckert! Och vilken historia om fatet, tänk hur väl man tog hand om saker förr. inget kastades i onödan.
Vilken läcker bild med äpplena, det ser ut som de svävar. :-)

Kram britt

Anonym sa...

Tack för lektionen! Jättefint porslin! Så läckert! Det var inget slit o släng förr inte.
Här vräker regnet ner idag o jag som hade så mycket att göra i trädgården.
Kram Susanne
www.pilgarden.blogg.se

Rummet för välbefinnande sa...

Hallå tjejen! Nu har jag lite bloggtid....... GÖTT!
Kom precis in efter en skön promenad i värmen och solen och tänk, då mulnade det på också blev det regn och åska. Då har man vädergudarna med sig iallafall.
Nu ska jag ta mig en dusch och sedan ska jag skapa lite. Du vet hur det är med idéflödet i denna kroppen. Det bara forsar fram ibland och så blir det gärna efter en promenad.
Sköt om dig och ha en härlig söndagseftermiddag!
KRAAAAAAAAM!

Anonym sa...

Tack för din fina berättelse om det spruckna fatet. Jag håller med dig fullkomligt. Det visar också hur långt bort från dagens slit o slängsamhölle man levde förr.

Jag har lite flytande blått att sälja om du är intresserad.
marie J