söndag 2 december 2012

Juldukning 2012

I Torpa stenhus känner man historiens
vingslag så tydligt att det nästan
känns i hela kroppen.
Ett slott där man önskade att väggarna
kunde tala...




Här inne i riddarsalen har säkert hållits
många fester, och nu har jag dukat
upp till ett riktigt pampigt
julfirande.
Så välkommen att stiga över tröskeln
och avnjuta ett glas värmande
glögg.






Denna miljö lockar till en riktigt gammaldags
pompös dukning.
Där dekorationerna gärna får svälla ut
då bordet är generöst tilltaget.




Stolarna har jag pyntat med band som jag rivit i 
ett linnetyg.
De fransiga kanterna passar i den lite ruffiga
steniga miljön.




Bak på varje stol hänger en dekoration
av olika sorters ris och grenar.




Den vackra gamla spisen har pyntats med en 
grangirland som sprider härlig doft
av jul.
I smideskronan över bordet hänger Amaryllisar
och hyacinter i silvertrådar.




I ena hörnet står granen pyntad.
En riktig "Disney" gran med massor av pynt
och glimmer.
Här hänger massor av hemlagade dekorationer
 gjorda av spetsar,
bakformar, bokmärken, kristyr och
bibelpapper mm.




Bordet har pyntats med en sträng av
granris och lärkgrenar med
kottar.




Ovanpå riset ligger äpplen, skådebröd
och hyacinter där löken virats med
silvertråd.




Mitt på bordet tronar ett stort våningsfat
design Ateljé Skogslyckan.
Fatet är tillverkat av stommen till en
golvaskkopp och pressglasfat.




På fatet tronar hyacinter, äpplen och
apelsiner med kryddnejlikor på
gammaldags vis.
Kanterna har dekorerats med lummer,
blåbärsris och julgransljus i
hängande danska ljushållare.




Längre ut på bordets kanter står gamla
skålar på fot i pressglas.
Fyllda med frostade äpplen som glittrar och
glimmar i stearinljusens sken.




Tallrikarna är udda och från olika svenska
och engelska serviser i rosarött.
Även de vackert slipade glasen är olika
och silverbestick med bulligt
skaft är ett måste på ett
pampigt dukat bord.




Som servetter har använts gamla hederliga
kökshanddukar med handbroderade
röda monogram.
På varje tallrik ligger en strut gjord
av gammalt notpapper med gästens
namn.
De är fyllda med hemgjort godis och blir
ett minne för gästen från festen.




Vid varje kuvert ligger en underläggsspegel
med en gammal antik gräddkanna som
fått nytt liv som
värmeljusstake.




Denna dukning kan ses live på Torpa stenhus
denna helg och nästa kl 12-15.
Förutom min tolkning av en juldukning
finns tre andra inspirerande
dukningar att titta på i denna historiska
miljö.




Som vanligt avslutar jag med att säga att
maten är bara en del av en middag.
Dukningen skapar trivsel, ögonfägnad,
och väcker minnen och skapar
samtalsämnen vid bordet.

Kram Pia



30 kommentarer:

Mys och hemtrevnad sa...

underbar dukning Pia!! Kramis semlan

Nette Cecilia sa...

Åhh vad fint du gjort det ,önskar jag kunde komma och se den live ,men du vet avståndet ... ger nog dig 10+ för det här ,kram och trevlig 1 advent ,Nette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fantastiskt vackert Pia, nu har du överträffat dig själv. Vackrare dukning har säkert inte funnits i det slottet. Ljuvligt med julblommorna i ljuskronan.
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Otroligt vackra bilder och otroligt fint dukat, tänk att få ha ett sådant rum att fira Julafton i.
Önskar dig en God Jul

Efter behag sa...

Hej på dej
Så vackert, jag blev inspirerad att duk upp genast. Vackert med granris på bordet till alla fina skålar. Måste vara härligt att få vara i den miljön och duka, kan nästan se gästerna glida upp och sätta dej.

Kram / Ann-Louise

Efter behag sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marie maräng sa...

Otroligt pampigt och en perfekt matchning av material som går som hand i hanske i denna sal.

Du är superduktig! Hade varit kul att se och känna atmosfären live.

Önskar dig en fin adventshelg!
Kram Marie

Maj sa...

Fantastiskt vackert!! Önskar att jag kunde få se det i verkligheten.
//M

Unknown sa...

Wow!!! Du har gjort det igen Pia!! Sååå vackert och vilken underbar miljö du fått gå loss i med din härliga fantasi och kreativitet.
Önskar dig en fin adventshelg.
Kram Ing-Britt

Karin sa...

Underbar dukning och en helt fantastisk miljö! Tack för inspirationen. Nu skulle jag vilja gå rakt ut i vår sal och göra en vacker dukning!

Photo by Maria sa...

Shit vilken snygg dukning och vilket underbart ställe.. Julkänslan infann sig direkt =)

Kram Mia

Anneli sa...

Mycket vackert Pia!
Du är så duktig.............och vilket enormt arbete du lagt ner!!!!!!!!!!!

Varma adventskramar till dig,
Anneli

House and Garden by Bia sa...

Herregud vad snyggt o mysigt...där skulle jag verkligen vilja sitta och njuta med vänner...jag riktigt känner atmosfären :)......

Jätte duktigt dukat och pyntat...så tjusigt....
Trevlig helg
BIA

Unknown sa...

Men....ååå jag tror inte jag andades på helatiden när jag tittade på din underbara dukning. Du är otrolig alltså helt fantastisk. Tänk att få sitta där..... med trevliga gäster. Ja det är verkligen så fint.
Säger som Ernst -jag går igång på det här. :)

Ha det gott!
Kramar Uttan

Karin sa...

Hej! Fantastiskt vackert gjort, skulle hur lätt som helst kunna slå mig ner där på julafton och bara njuta av det fina bordet. Superfin blogg, ha en trevlig adventshelg Karin

Unknown sa...

Pia,du är ju helt otrolig...För det var nog det vackraste jag sett....Tänk att få skrida in där i den tidens klänning....Helt underbart vackert är det...:))))


Kram till dig å var stolt...

Eva Agnes sa...

Helt, helt underbart!
Och där kan jag tänka mig att inta min julmiddag med nära och kära.
Så fint du har fångat atmosfären mked din dukning.
Kram och fin advent
önskar
Eva

Vit Hortensia sa...

Först...så fint med Skogslyckan i vinterskrud och den vackra bakgrunden!! Sen...instämmer i kören ovan...Så jättejättefin dukning med massor av kreativitet, finess och arbete! Så kul det måste ha varit att få skapa något sådant i den miljön!
Många utropstecken blev det :-)
Önskar dig en härligt fin advent!

Kram
Birgitta

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Så underbar vacker juldukning och granen var urtjusig den också.
Jag såg din fina uppdukning i Home&Country också.
Jag är så glad att jag åkte på bloggträffen för ett par år sen till dig.
Ha en fin första Advent.
Kram Anette

Fru Andersson sa...

En väldigt vacker dukning!

Unknown sa...

Jösses, jag får gåshud!! Magiskt vackert.. Som en dröm, eller mysig riddarfilm..

Ha en superfin första advent!
Kram Catta

Elle sa...

Wow, vilken atmosfär du skapat i salen! Otrolig dukning, som alltid!
Ha en skön första advent!
Kram Elle

Anonym sa...

Bare et ord: NYDELIG. :-)
Nå kom jeg i julestemning.

MINA TVÅ HEM sa...

Bilderna är faktist fröjd för öga.

Kram,Monica från MINA TVÅ HEM

Chokladvillan 1910 sa...

Otroligt vackert i lika otroligt vacker miljö ! Fantastiskt ! Skulle gärna sitta till bords... ;)
Ha en härlig 1:a advent !
Kram Anki

Inspiration i vitt sa...

Du är helt fantastisk Pia, uuuunderbar dukning i varm och otroligt inspirerande miljö. Jag njuter av att titta läääääänge. Kram på dig/Ingela.

Maggan sa...

Fantastisk dukning...

Vilken fröjd att få sätta sig där och bli serverad något gott...

Du är jätteduktig..

Fortsatt trevlig advent..

Maggan

Anne-Li sa...

Vilka härliga bilder, och fin inspiration till juldekoration och dukning.

toves sammensurium sa...

out of words!
Viunderlig Pia,på ALLE måter :)))
Toveklem:)

Marianne sa...

Helt fantastiskt! Du är så duktig!
Hela din blogg är bara njutning. Alla dessa underbara ideér och fina bilder:)
Kram