fredag 28 oktober 2016

Våga vägra Halloween

Halloween

Här kommer ett brinnande inlägg skrivet
i bultande affektion.
Ta mig med en nypa salt då jag skriver
utifrån den känsla jag har och som
uppfyller mig JUST NU!
Alla har vi våra "issues" och jag kan
bara tala för mig själv.
Jag fördömer ingen jag vill skapa insikt
och eftertanke...




Som ni redan förstått handlar detta
inlägg om Halloween
En relativt nyimporterad "tradition" som växer sig
starkare och starkare för varje år.
Butikerna fylls av pynt, godis och
fantasifulla utstyrslar.


 

Jag var på möte i skolan i morse,
så tidigt så inga elever fyllde korridorerna
utan bara personalen fanns på plats.
Jag mötte allt från häxor med gigantiska vårtor till någon med avskuren hals med 
blodet rinnande.
Alla som var där var vuxna, alltså personal
i skolan.
Det fullständigt knöt sig inom mig.
Jag genomförde mötet men när den avskurna
halsen och fejkskärningarna visade sig
så avslutade jag snabbt och 
hastade ut.




Min son dog för snart tre år sedan.
Hans kropp var enormt sargad.
Pga felaktiga besked från polisen och missade rutiner från en begravningsbyrå så fick vi
se min sons döda kropp i ett skick som
vi aldrig skulle fått tillåtelse att se.
Samhället brast och dessa upplevelser
delar jag med mina övriga barn.
Jag tänker inte berätta mer men jag tror ni
förstår att detta var en tung
traumatisk upplevelse som aldrig lämnar
varken själen eller näthinnan.




I skolan går många flyktingbarn.
Barn som sett och upplevt saker inga barn 
skall behöva se.
Barn som många gånger är starkt traumatiserade.
I skolan finns också barn som mår psykiskt dåligt,
 barn som har ett självskadebeteende.

Min upprördhet hämtar jag djupt inom mig
i min egen spontana reaktion.
Vi som har dessa erfarenheter blir djupt berörda,
 och våra traumatiska upplevelser väcks upp av våld, blod och död.




När skärsår, uppskurna halsar och blod blir
en normalitet i vårt samhälle.
Ett sätt att roa oss i skolan då är min spontana reaktion att jag mår illa, gråter och
blir vansinnigt förbannad och upprörd!!




Idag jobbar jag det jag orkar för att
öppna upp tabun kring psykisk ohälsa och
suicid.
Att stötta närstående och hjälpa ungdomar.
Många ungdomar lider som jag skrev av psykisk ohälsa
och självskadebeteende.
Snälla...vi måste tänka lite längre än vår näsa räcker.
Vi vuxna är förebilder för våra barn!!




Här avslutar jag men hoppas ni själva
reflekterar och funderar lite kring det
frö jag sått.

Önskar er alla en lugn, varm och
 kärleksfull helg!

Kram Pia

79 kommentarer:

Elzie sa...

Håller fullkomligt med dig. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tillåta just halshuggna och annat otäckt just vid Halloween när det skulle va tabu resten av året. Detta är en helt onödig tradition som vi inte har det minsta med att göra. Kan förstå de som bor i de länderna men är tacksam om jag slipper eländet här.
Kramis Elzie

Lena sa...

Jag kan inte göra annat än att instämma till fullo. Förstår inte mig på denna s k tradition som tydligen växer mer och mer för varje år. Räcker det inte med allt ont som vi matas med i medier... vi behöver väl inte ännu mer... för "skojs" skulle... !!??
Tack för ditt inlägg Pia och många kramar till dig.

Nette Cecilia sa...

Håller med dig ,förstår inte det här . och att vuxna ska klä ut sig förstår jag inte heller ,trevlig helg ,Nette

Anonym sa...

Hej! Håller helt med dig Pia! Detta är inget som är roligt vare sig man varit med om traumatiska situationer eller ej.
Hälsningar Ann . ( som bara bor några mil från dina gamla hemtrakter och älskar att springa i antik och loppisaffärerna i Limmared! )

MirandaMaräng sa...

Instämmer helt och fullt!!! Detta är en tradition som aldrig skulle ha blivit en tradition!!! Jag mår också illa
av alla skräckmasker och andra hemskheter! Det har vi så det räcker i vardagen tyvärr eftersom samhället
både blivit grymmare och ondare!
Stor Kram till Dig Pia!

Unknown sa...

Tack för dina story. Jag har aldrig tyckt om halloweentraditionen som vi här har tagit över från USA. I den här mörka tiden behöver vi istället mera känslighet och gemenskap och värme.
Och jag hoppas att så många som möjligt skall få läsa din story. Den öppnar ögon och det behövs!
Med varm hälsning/ Veera Kapari Sanyang

Bengt-Oswin sa...

Jag svarade i en delning på FB men kopierar det hit också.

Tack Mary Andrén-Pada för delningen och tack författarinnan för reflektionen.

Förra året hade vi ju det hemska som hände här på skolan då tre personer dödades av vad en del kallade en person i Halloweenkläder.

När jag tog mig upp till händelsernas centrum så låg en av de dödade fortfarande kvar ute, visserligen med med ett vitt skynke över sig medan polisen byggde ett tält för att placera över den döde, för att kunna göra brottsplatsundersökning.

Kort därefter var jag i en butik som hade skyltat med liknande kläder. Jag kände avsky, och mailade till ett stort antal butiker i området. De flesta tog direkt kontakt med sina kontakter på riksnivå, där de inte kunde besluta själva. Redan samma eftermiddag började svarsmail droppa in att de skulle ta bort sådant som kunde verka påminnande om attacken på skolan. Jag kände en stor rädsla under hela halloween för att gå i butiker just för att mötas av dessa masker.

Så vad Halloween betyder för mig idag, ond bråd död och inget annat.

Anonym sa...

Håller verkligen med dig Jag har självt upplevet en mycket tragisk händelse ihop med Hallowen som jag jobbar och bearbeta mycket med och nu kommer alla minen av vad som hände förra året vid Hallowen med blåljus sjukhus mm

Ann-Wiol Bodhem sa...

Jag förstår o håller även med dej i dina synpunkter. Är själv förskonad från tragiska o sorgliga händelser i samband med olika helger, men känner att jag vill ta avstånd ifrån dessa avarter. Däremot gillar jag när barnen kommer o ringer på dörren. Kanske någon har ett plåster eller bandage någonstans, men otäckheter förblir alltid otäckheter vilken tidpunkt det än är på året.

Jenn sa...

Så bra skrivet!! Jag delar det med min fb vänner direkt!!

Anonym sa...

Håller med dig. 100%. Jag är lärare och jag berättade för eleverna fakta och historia ( gamla kelter 800-900fKr), men det var allt. Vi gjorde fladdermöss i bild, djur som finns i Finland och passar ihop med mörka höstkvällar. Inga pumpor, inga maskerader. Inget mer i skolan.

Eva sa...

Jag tycker också det är konstigt att vi ska apa efter den här konstiga traditionen som väl inletts någonstans i USA. Det är respektlöst mot de döda när det landar så nära allhelgona och det skrämmer också folk. Vi skulle inte behöva apa allt de gör i USA!

Anonym sa...

Håller med till 100%. Denna "tradition" kan vi väl få slippa. Varför importeras sånt strunt hit? Det är så hysteriskt.

Anonym sa...

Håller med dig! Ska dela detta! Läste att socialkontoret i Uppsala kommun skulle ha personalfest. Temat var "Massakern" och på inbjudan var en bild på en man med machete. Vad tänker folk på? Blir de aldrig vuxna i sitt tänkande och handlande? Tror de att vi lever i en film? Att flyktingarna som flyr till oss egentligen bara varit med om fejkat filmvåld? Nej sannerligen inte! Detta som många leker i sitt Halloweenfirande det är BLODIGT ALLVAR för många! Bort med Halloween i offentliga sammanhang!!!

Pipan sa...

Jag förstår dig med den hemska bakgrunden och jag beklagar. Att denna tradition, Samhain eller All Hallows Even som kommer från Irland och är firandet av slutet av skördeåret ska förknippas med en massa blodiga knivar och sådant blir helt fel. På Irland gröpte man ur rovor och lade glödande kol i för att visa de som dött under året vägen till andra sidan. När irländarna emigrerade till USA så tog man pumpor istället då det fanns fler pumpor än rovor att tillgå. Som vanligt så har kommersen tagit över och det som var lite småspökligt ska bli skräck och blod. Jag önskar man kunde lära barnen idag skillnaden mellan All Hallows Even eller Halloween som det nu heter som alltid infaller 31:a oktober oavsett veckodag och vår Krista högtid Alla Helgons dag som alltid infaller första helgen i November.

Monica sa...

Håller med dej till fullo....varför klä ut sej på det viset som många gör.

Unknown sa...

Tack för denna förklaring!

Jag beklagar det Pia varit med om och förstår att det är otroligt traumatiserade. Jag tycker det är viktigt att man får veta varifrån Halloween kommer i grund och botten, men tycker även jag att Halloween är något som vi inte behöver ta och härma USA (även om det kommer från Irland så var det i USA som det utvecklades till vad det är idag). Vi har ju påsken där vi klär ut oss och delar ut teckningar i utbyte mot godis. Tycker inte vi behöver Halloween också i detta aspekt.

Gudrun Karlsson sa...

Detta spektakel är fullkomligt avskyvärt.
Vem kan stoppa det,alldeles för mycket pengar i det hela.

Anonym sa...

Beklagar det som hände med din son.
Jag håller med om att i skolan så ska man inte hålla på med sådant med sen vad man gör på sin fritid så tycker jag att det är okey att spöka ut sig om man vill. M3n som sagt var i skolan ska det inte förekomma då det finns barn med olika bakgrund och en del barn blir rädda för sånt. Barn ska inte behöva känna rädsla när dom går till skolan.

AnnaK. sa...

Mycket bra. Tack. Delar.

Dan Dobos sa...

Håller med dig, Pia!

Helena sa...

Jag håller inte med. Älskar Halloween med pumpor ljus trevliga middagar och hela baletten, sen kan man ju önska att folk har lite omdöme när det gäller utstyrsel och det har faktiskt de allra flesta både barn och vuxna jag sett haft, jag skulle säga att 99% av dem jag sett har varit åt det humoristiska hållet och inte äckligt på något sätt.

Anonym sa...

Håller inte med. Jag beklagar verkligen det som hände din son. Men för de flesta människor är det här en rolig helg för familjen. Men visst förstår jag att det kan ha negativa effekter på vissa människor. Kanske borde man vara lite "styrande" i skolan vad gäller utklädnad. Jag tror dock att människor kan ha negativa minnen och associationer gällande alla typer av högtider.

Anonym sa...

...i skolan går många "flykting" "barn"...
Inte särskrivning. Vill bara visa mitt tvivel på att dessa varken är flyktingar eller barn.

Rektorskan sa...

Så tänkvärt! Delar ditt inlägg om det är ok. Jag är rektor på en skola där vi absolut aldrig har firat Halloween. Och efter ditt inlägg är jag ännu mer stärkt. Jag hatar läskiga masker och annat i utstyrsel. Skickar dig en stor kram från rektorskan

Ekenäsliv sa...

Läste ditt inlägg då "Rektorskan", ovan, hade delat det.
Jag blir verkligen illa berörd och känner för dig.
Kan även instämma då jag igår blev totalt vettskrämd av tre maskerade barn som kom och kikade in i våra dubbeldörrar vid halv nio igår kväll... De ringde inte på utan stod där och kikade och jag blev totalt vettskrämd och skrek som en galning...
Kan i efterhand inte se något särskilt roligt i det heller...
Ta hand om dig!
Kram Anna

Martina sa...

Jag delar ditt inlägg... och tycker att vi vuxna bör ta ett större och klokare ansvar. Jag tänker på andra som har svårare erfarenheter än mig och jag håller med dig i dina åsikter.

Maria Lunares sa...

I deeply agree with you

signesdottir sa...

Oavsett vad vi som enskilda eller grupp tycker om Halloween så är det helt fel att skolinspektionen på statens uppdrag låter skoledningar göra som dom vill i frågan.
Det kan inte vara skolans uppgift i ett land med skolplikt, där föräldrarna är skyldiga att skicka barnen till skolan, att införa dylika traditioner.
Det är regering och riksdags ansvar att se till att skolan är neutral och tar avstånd från det som inte är skolpliktigt i enlighet med läroplan oavsett om det handlar om en friskola eller kommunal skola och det är föräldrars ansvar att se till att deras barn inte ska behöva utsättas för annat än det som ingår i läroplanen.
Skolans uppgift är att informera om olika kulturer, religion och politiska uppfattningar och inriktningar , inte ta upp dess traditioner eller inställning. Skolan ska vara objektiv , inte ta ställning för eller emot som helt uppbenbart skett i det sammanhang som beskrivs i inlägget här, där skolan ifråga tagit ställning för en tradition och därmed ratat tusrn och åter tusen av andra traditioner som florerar i världen. Dessutom för en tradition som inte vilar på protestantisk grund som dom nordiska monarkierna är i grundlag reglerade till.

Anonym sa...

För att affärerna ska känner pengar. När jag flyttade hit från Kanada, halloween, alla hjärtans dag och sådana hade ni inte i Sverige. Men sen började man ser halloween grejer i fönstret på stora affärer. Jag älskar halloween som vi firade när jag var barn, men är inte imponerad av hur det her utvecklat till den har blodiga "horror show" vi har i Sverige nu på tiden.

Anonym sa...

Mina varmaste sympatier med dej Pia Qvist och stort TACK för det du skrev. Ang. halloweein-"firandet" här i landet, så instämmer jag både med dej och flera andra som skrivit här. T.ex. följande:

Jag har aldrig tyckt om halloweentraditionen och känner endast äckel och avsky för hur man här i landet tagit över från USA. Hur kan vuxna människor i Sverige tillåta detta? Man - mer eller mindre - hånar den aktning och respekt, som här ÄR med egna traditionen = Allhelgonahelgen och tiden därikring. Vad tänker folk på? Blir de aldrig vuxna i sitt tänkande och handlande? Tror de att vi lever i en film? Att flyktingarna, som flyr till oss, egentligen bara varit med om fejkat filmvåld? Nej sannerligen inte! Detta som många "leker" i sitt Halloweenfirande, det är BLODIGT ALLVAR för många! Bort med Halloween i ALLA dess former och sammanhang!! Jag mår också illa av alla skräckmasker och andra hemskheter! Det har vi så det räcker i vardagen tyvärr, eftersom samhället blivit både grymmare och ondare! Vuxna människor borde ha bättre vett, än att "lägga på mera ved på brasan." Hoppas att så många som möjligt läser det DU skrev. Det öppnar ögon och det behövs - VERKLIGEN! Styrkekramar till dej Pia.

Ingrd sa...

Tänk så skönt att någon tar upp den här nya "traditionen" med att fira död oh elände och hemskheter!
För mig är det helt obegripligt att man dels vill koppla spöken till död och sedan även måste förstärka det med obehagligheter.
En tradition är något som har tillkommit genom långa tiders sätt att leva. Halloween är som nämnts i inläggen enkeltisk tradition som har med deras historia att göra och ingenting som anknyter till oss i Sverige! Vi som drabbats av död och olyckor av olika slag delar tydligen oftast uppfattningen att hemskheter är något vi definitivt inte behöver leka med mer än nödvändigt. Självklart behöver vi ha lite trevliga saker att lysa upp mörkret med så här års, men det finns många mycket, mycket bättre sätt att göra det på. Barn kan se det med viss humor - men låt det stanna vid lekar, masker, godis och höstfester.
Vi är alldeles för många som i lugn och ro vill minnas våra nära och kära som i många fall ryckts bort från oss på de hemskast tänkbara sätt.
Tack Pia, för att du skrev!

Unknown sa...

Beklagar 💙🕯
Tänkvärt! Håller med dig vad gäller halloween -firandet..
Kram Lena

Unknown sa...

Beklagar 💙🕯
Tänkvärt! Håller med dig vad gäller halloween -firandet..
Kram Lena

Ådalsordet sa...

Hej där, hoppade in här, eftersom jag trodde att, din bloggen utgick från Uddevalla och området Skogslyckan, när en vän på Facebook delade din blogg där!

Men nu har jag läst dina kloka ord!

annmarie sa...

Håller med om att halloween-firandet har gått för långt.Här i vår lilla stad har vi istället en fest som vi kallar änglafest. Man får klä ut sig men bara till något vackert inte något läskigt.Det har blivit en tradition och barnen tycker det är fantastiskt roligt. förra året var det nästan hundra barn.Något att ta efter?

Anonym sa...

PIA
Jag skrev så här på min Facebooksida idag - siste oktober... OCH la till 2 ansikten från sönderbombade ansikten..

I morgon 1/11 - är det Alla Helgons Dag... en dag att minnas i kärlek..
Sverige - har varit förskonat KRIG i 200 år!!!
ÄNDÅ frossar vi kring Köpmännens Halloween och förnedrar alla de som kommit till Sverige som flyktingar - och fått se ansikten rivas sönder av splitterbomber etc...
VARFÖR - ja VARFÖR hetsar vi svenskar omkring i make-ups och masker - som dyrkar VÅLD och SKRÄCK! Ju mera blodigt en 'mask' är desto mera 'likes'.... JAG mår illa... riktigt illa av detta världsfrånvända konsumtionsmanipulerade beteende - INTE är Halloween någon kärlekshögtid, så jag hoppas att många tar stegen till sina älskades gravplatser - och utan blodiga ansikten.... Med nära värme / Leo Selmerhagen

Anonym sa...

Håller helt med dej ,Pia,det är ju helt sjukt ....Nä ,då verkar änglafest mycket trevligare!

Malin sa...

Så bra skrivet, Pia. Jag håller helt med dig. Vi har så mycket mörker, skräck och våld i denna värld, vi inte behöver manifestera mörkret ännu mer.
Igår var jag med och ordnade en änglafest i en kyrka i Ljungsbro. Alla barn var utklädda till änglar, vi hade smyckat hela kyrkan med ljus och prydnadsänglar och bjöd på änglafika. Aldrig hade jag anat att det skulle bli så uppskattat!
Det kändes så fint att hylla ljuset, kärleken och värmen istället.
Vill avsluta med att jag beklagar det du gått igenom, kan absolut förstå din reaktion.
Stor kram, önskar dig en varm och fin Alla Helgonahelg. /Malin

Unknown sa...

Tack tack tack för vad du delat!!! Jag har precis begravt min son som blev 23 år. Jag förstår vad du känner. Alla gör inte det men vill hoppas och tro att människor fortfarande har en inneboende känsla för sina medmänniskor som varit med om saker som ingen människa ska behöva se. Känner hopp om att vi alla en dag ska krossa onskan som väller in över oss i alla möjliga skepnader. Vår första alla helgon helg utan vår älskade son och bror kommer vara blandad av både sorg och ljus. VI väljer att fira livet och ljuset istället för svart magi och häxeri som Halloween i grund och botten härstammar ifrån om man läser historian... Jag önskar er alla en fridfylld, ljus alla helgons helg. GOD bless! Marina

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Verkligen ett tänkvärt inlägg, jag håller med dig...
Det som gör mest ont när jag läser är det som ni fick uppleva med din son som gick bort... så fruktansvärt att ni fick uppleva detta.
Hoppas allt är bra med dig.
Varm kram till dig
Jessica

Tintomara sa...

Håller med! Det är handeln som pushar detta. Köp, köp, köp! Jag vägrar! Inget amerikanskt trams här!!!

Anonym sa...

Håller med helt. Det är något som vi inte behöver alls i samhället. Dessutom har jag pratat med en amerikan som tyckte att vår svenska Halloween-variant är onödigt grotesk och blodig för barn, i USA är det mycket vanligare att man klär ut sig till sagofigurer och dylikt i den åldern.

Anonym sa...

Håller inte med, det behövs lite ljus i höstmörkret, varför inte i form av gulliga pumpor?
Om vi skulle apat efter USA kunde vi lika gärna vara Yoda, Snövit, Obama eller något "vad som helst". Det är inte USA som gjort det till skräck, det är vi, som betraktare från andra länder.
Visste dock inte att det kom från Irland från början, som någon nämnde, kul, ska kolla upp det.

Handen på hjärtat. Jul och påsk, firar ni det med tomtar och kärringar, harar med ägg. Eller har de traditionerna funnits för länge så de är accepterade?

Ulrika Maichni sa...

Håller fullständigt med dig. Förstår mig inte alls på detta firande?

Anonym sa...

Håller också med dig. Låt oss vårda och uppskatta våra egna traditioner. Kram o styrka till dig och i viss mån ett utsuddande bleknande av minnen...

Unknown sa...

Takk for ditt fine innlegg! Det er sørgelig at vi importerer alt mulig skitt som kommer fra Amerika og veldig ofte er forbundet med vold (filmer, spill, tv-programmer). Halloween er ingenting som passer for barn, heller ikke for voksne. I Norge hadde/har vi en annen vakker tradisjon som heter Allehelgens søndag, som feires den første søndagen i november. Da tenner vi lys på gravene og minnes våre kjære døde, det holdes også en minnegudstjeneste i kirkene. DET er en vakker tradisjon, som nå holder på å glemmes blant de som vokser opp, til fordel for den stygge Haloween-tradisjonen. Jeg hater den!

wenton sa...

Jag håller med dig Pia! Vi behöver verkligen inte Halloween, en Amerika inspirerad högtid!! Det var bättre innan Halloween kom till Sverige!! Kram

Unknown sa...

Håller fullständigt med dej��Mycket bättre att tända ljus i mörkret; mer vördnad, som Allhelgonahelgen. ��Kramar,varma tankar & förböner till dej��

Anne sa...

Håller med dig ! Så bra skrivet. Vi har en fin tradition men ljuständning till minne av de som lämnat oss. Halloween är bara märkligt och obehagligt, vilket bekräftas av det du beskrev från skolan du besökte. Att tända ljus på Allhelgonahelgen är stämningsfullt och vackert och lyser upp minnet av nära och kära . Varma styrkekramar till dig 💞och tack för texten du delade .

Anonym sa...

Fick mig en riktig funderare av det du skrev. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det så. Jag är heller inte uppvuxen med Halloween men har anammat den så till vida att jag och barnbarnen spökar ut oss och dekorerar med pumpor etc. Mycket tänkvärd text. Jag jobbar som lärare på en särskola och även där hade vi Halloweenfest. Ska absolut lyfta dessa tankar på skolan. Tack!

Harry sa...

Detta var mycket tänkvärt och bra skrivet. Tack!

Unknown sa...

Tycker vi ska lägga ner morsdag/farsdag, alla har inte en mamma eller pappa och sedan ska vi lägga ner påsk, Jesus dog ju då... Nyår med raketer ska vi också sluta med då det skrämmer flyktingar från krigsdrabbade länder... Jul kan vi också lägga ner då det om något är handelns tvång till folket att göra av med pengar plus att vi har amerikaniserat hela julen mot hur den egentligen ska vara... Nationaldagen är bara för rasister och födelsedagar slutar vi också med då det finns religioner i Sverige som inte vill fira det. Alla högtider är jobbiga för vissa människor, speciellt de som är ensamma. Istället för att "bannlysta" något så kan man försöka gå med och ändra på det man tycker är dåligt (skräck utstyrsel etc.) allt evolutioneras hela tiden, tror det bara är att gilla läget. Tråkigt det som hände er familj jag förstår att det är jobbigt att bli påmind men tror att detta är fel väg att gå, försök lägg energi på att rätta till det som blev fel i erat fall och hjälp andra i samma situation, där finner man trösten...

Annika Landgren sa...

Håller helt med! Märkligt att folk vill excellera i ondska och äckel. Många barn mår också dåligt av alla groteska bilder och utstyrslar. Ansvarsfulla småbarnsföräldrar får hålla sig hemma med barnen. Låt allhegona var den stilla helg då vi tänder ljus och tänker på dem vi saknar som insomnat före oss!

Anonym sa...

TACK!
Jag är helt med dig här. Ska jag sluta fira pappas födelsedag för att brorsan valde att avsluta sitt liv två dagar innan? Det funkar ju inte så. Även om allt stannar upp i ens eget liv, man hamnar i nån slags sorgbubbla, så fortsätter ju världen ändå, utan större hänsyn till den enskilda människans trauma.

Sen... visst, man behöver ju inte behöva gå på möte med lärare med uppslitna halsar. Jag är inte känslokall, jag förstår mycket väl att det är skitjobbigt. Jag kunde inte se filmer eller serier där folk hängdes på länge efter incidenten med brorsan, det var en för stark påminnelse. Men där var valet enkelt, jag fick helt enkelt låta bli att kolla på det. Jag kan ju knappast kräva av filmbolagen att de ska sluta ha med såna scener. Varför? FÖR ATT DET HÄNDER.

Och ärligt talat, varför måste vi fortsätta tabut kring döden? Det händer oss alla. På mer eller mindre tragiska sätt. Måste man hedra sina döda genom att bära sorgekläder, gråta och må dåligt? Jag firar hellre hans liv, minns det fina, det roliga. Men. Alla är vi olika.

Jag är för övrigt en av de där självskadarna. Halloween var en kul grej för mig under sen perioden, inget som påverkade mig negativt på något sätt. Varför skulle det göra det? Inte värre än julafton när man förväntas vara glad och förväntansfull. På halloween var det liksom okej att vara lite mörk. Allt måste inte vara kitchigt och snuttipluttigt.

Unknown sa...

Välsignelsekramar/ Leif H Gustafson

Maria at Inredningsvis sa...

Din story verkligen berörde på djupet! Varför ska vi den mörkaste deppigaste tiden på året fira DÖDEN? är ju helt vansinnigt OCH de döda finns ju i våra hjärtan varje dag hela året runt så varför ha en dag. Jag delade ditt inlägg på Inredningsvis FB-sida så bra var det :) Hoppas du får en fin helg trots allt Stor kram Maria på Inredningsvis

Anonym sa...

Halloween hyllar det mörka och skrämmande.Denna företelse bör komma bort från vår kultur.det på minner också flyktingar i vårt land om sina traumatiska upplevelse.

Anonym sa...

Hej! Intressant läsning! Först vill jag börja med att beklaga den sorg du behövt gå igenom med din son. ❤

Jag är en person som älskar Halloween, men det är för att jag är wicca & därför firar Samhain som är en dag för att hylla & sända en extra tanke till dom döda. Halloween för mig är kul att få klä ut sig & vara någon annan för att skrämma bort dom onda väsen som vill visa sig då väggen mellan dom döda & dom levande är som tunnast, men jag är vuxen jag kan välja det själv att jag vill fira & ha kul, men barn ska absolut inte tvingas på det & speciellt inte då i äcklig mening som det kan vara med blod, skräckfilmer m.m. Om man nu ska fira sånt i skolan vore det ju bättre om man gjorde det utan blod & äckliga karaktärer. För en häxa, vampyr, zombie m.m. kan bli komisk om man skippar blodet & det äckliga i allt. Hoppas du & ni andra förstår hur jag menar. Mvh...Jonas Wesström.

Berra sa...

Personligen är jag väldigt kluven till firandet eftersom det krockar med allhelgona och jag är övertygad om att det från början är samma helg Irländare som flyttat till Amerika och tog med sig sitt firade av "all hallows eve" (alla helgons kväll) men att grundtanken med att minnas nära och kära efterhand har försvunnit. Amerikanerna har sedan förvanskat grundidén och lagt till häxor spöken och annat djävulskap.

Unknown sa...

Vill bara flika in att fladdermöss även finns i Sverige 🙂

Charis sa...

Jag håller med dej. Jag är oxo uppvuxen i canada o gått ut o trick or treating.
Vi var aldrig iklädda det mörker jag ser här. We where bunnies frogs and stuff like that.
Blessings Jeannie

Anonym sa...

Helt orimligt. Bara för att vissa inte klarar av att se fejkblod ska inte man ta bort en högtid som är rolig för de flesta. Och det är vidrigt attvfu andvänder psykisk ohälsa som en ursäkt, om du visste nåntong om det sä fattar du att man inte blir självmordsbenägen av sånt utan av djup depression, ska man stoppa alla våldsamma filmer och spel ocskå då, vill va ha en censurstat som inte låter oss kolla på eller fira vad vi vill?

Unknown sa...

Jag ska predika om deta och ska snart skriva i Tidningen om detta

Anonym sa...

Där har du fel. Väldigt många familjer ogillar halloween men blir mot sin vilja påtvingade detta genom barn och ungdomar som utan respekt för att de inte pyntat med pumpor ringer på och förväntar sig godis, skrämmer slag på små barn och ställer till med elakheter. Vågar man ens be folk att inte av bekvämlighet skicka ut sina telningar på fel dag blir det ramaskri. Ber man dem respektera dem som inte tänker ge godis för att de inte firar denna tradition blir man direkt påhoppad och beskylld för att hata barn och de hoppas att man inte har några egna. Summa summarum är ddet väldigt många som inte uppskattar halloween.

Joel Jonsson sa...

Alla traditioner har någon gång varit nya. Alla traditioner ändrar sig hela tiden.
Ni som upprörs över halloween, upprörs ni lika umycket över att barn klär ut sig till påskkärringar på påsken (en häxa som ska flyga till Blåkulla för att festa med djävulen)?
Jag jobbar på ett grundskolas fritidshem och vi har varje onsdag under den senaste månaden haft temadag där vi har jobbat med Halloween på olika sätt. Vi har då arbetat med att göra pumpor i papier-maché (fladdermöss på olika sätt, spöklika skyltar), bokmärken (som ser ut som vampyrer, zombies etcetera) vilket vi förra veckan gjorde en stor utställning av, Vi har även pratat om varför man firar Halloween och var det kommer ifrån (om Irland och den keltiska högtiden Samhain, varför pumpor används, skillnaden på Halloween på alla helgons dag och om svältåren på 1800-talet då folk emigerade till USA etcetera).
Jag ser gärna mer vampyrer, häxor, zombies och spöken (eller vad man nu vill klä ut sig till). Det ger även tillfälle att läsa gamla spöksagor och berätta om gamla mytologiska övernaturliga väsen (allt från Näcken, Loch Ness-odjuret, Den flygande holländaren etcetera).
Det skapar förståelse för hur traditioner och kulturer förändras och sprids i mötet mellan människor.

Stina sa...

Jag förstår fullkomligt att det kan inte vara lätt det här med Halloween för dig och din familj. Jag är emot Halloween också av en och annan orsak.

Anonym sa...

Modigt skrivet, det var inte så starkt men jag har aldrig stött på nån som överhuvudtaget ifrågasätter halloween. Det är igen en tvångsfest och denna importerad fr usa. Nån hemlig agenda? För ca fem år sen var jag med o ordna ett helt oskyldigt arnkalas. Vi skar ut pumpor hade ljus o barnen helt okej maskeraddräkter, typ sjörövare. Folk har alltid haft behov av maskerader och lite småkusligt. I den region jag bodde som barn fanns en tradition att skrämmas och vara lite kuslig kring Fastlag. Detta var en gammal tradtion som kom från den katolska Fasching, men håller helt på att dö ut här i norr. Halloween verkar vara en blandning av Mardi gras och allhelgona, påskhäxor som ska firas på amerikanskt sätt med godis.Tänk oxå på hur mycket skräp som produceras för utsmyckningen. Visst kan det vara okej med Halloween sådär som JOel ovan beskriver, eller det snälla barnkalaset jag nämnde. Men det går helt för långt när vuxna oxå ska festa och det börjar synas allt grymmare sharader, som just stora skärsår, mycket blod osv. Det finns oxå vuxna kompisgäng som ser detta som nån höjdpunkt och ordnar obskyra fester, och de som inte är bjudna/vil delta känner sig out. Det är inte alls bra i dessa mörka tider! Halloweentemat/skräck är jättepopulärt på jobbfester, har en gång deltagit faktiskt. Trots att bara vuxna deltog diskuterade vi jättemycket vad som var okej utklädsel! Just detta att ta hänsyn till de andra. Men det är nästan 10 år sen. Man kan faktiskt fira halloween ansvarsfullt. Min nya arbetsplats ordnar halloweentema-fest och detta är en arbetsplats med dålig sammanhållning. Jag tänker inte delta. När vi en gång hade "kunglig mottagning"-temafest diskuterade ingen klädseln vilket blev jättepinsamt. Det är viktigt att vuxna tar ansvar på maskerader. Själv förstår jag inte vad som är så "jätteroligt" med allt detta. Och som vi sett på vissa skräckfilmer kan halloween faktiskt inspirera folk till hemska handlingar, även om det är hollywoodproduktioner ligger det något bakom! Tycker inte alls att Pia är inne på fel spår.

Anonym sa...

Jag vill inte ifrågasätta din rätt till dina känslor. Jag har all respekt för att du är märkt av din upplevelse och känner stor tacksamhet över att jag hittills sluppit genomlida något sådant. Men jag vill däremot ifrågasätta missuppfattningen att Halloween är ett sätt att fira död, våld och elände.

Människans relation till fruktan är underlig. Det verkar finnas belägg för att många uppskattar t.ex. skräckfilm/skräcklitteratur just för att det är ett sätt att öva sig i att hantera känslan av skräck i ett tryggt sammanhang. Titta gärna på detta TED-talk med Mathias Clasen, som forskar om rädsla och skräck https://youtu.be/6St5R2bYMOY eller detta klipp av barnpsykologen Steven Schlozman: https://youtu.be/WoYrpA3v-38

Jag tror att Halloween kan vara ett tillfälle när många passar på att vara lagom rädda ihop? När bästa kompisen klär ut sig till din värsta mardröm får du en chans att möta din fasa utan att vara i verklig fara. Att vara skrämda ihop binder även människor samman, vi förenas i en stark gemensam känsla och tar stöd av varandra. Jag gissar att det är på grund av dessa orsaker folk firar denna högtid.

Jag firar inte Halloween själv, men jag förstår lockelsen. Och jag menar att en gör sig själv en otjänst om en tror att människor firar den för att de inte inser allvaret i psykisk ohälsa, väpnade konflikter och våld. Merparten av Halloweenfirarna ser det förmodligen som två helt skilda saker; det ena är verklighet och det andra overklighet. Fakta respektive fantasi. Om någon medvetet skulle klä ut sig till en specifik avliden person med anhöriga i livet är det en sak, det vore vidrigt, men påhittade karaktärer/varelser från sagans värld är på sin höjd symboler för verkliga händelser/personer/känslor. De gestaltar fruktan utan fara.

Angående kommentarerna på denna text vill jag säga detta:

1) De flesta har inga som helst problem med att skilja mellan Halloween och Alla helgons dag. De ligger ju på olika datum. Min syster anordnar enorma, påkostade Halloweenfester varje år, men står försjunken i djupa tankar intill släktgraven när vi åker dit för att tända ljus. För henne, mig och många andra är det två olika traditioner, den ena med syftet att hedra dem som inte finns kvar i livet, den andra ett mysigt men kusligt festtillfälle.

2) Traditioner smälter samman och/eller konkurrerar ut varandra med tid, så är det bara. Det är därför vi idag firar julafton istället för att hålla midvinterblot. Vill vi att en tradition skall leva kvar är enda sättet att fortsätta fira den, det hjälper inte ett dyft att istället klaga på andra/nya traditioner.

3) Om du inte gillar Halloween, fira inte Halloween. Vissa ogillar ju jul, påsk eller nyår.

Sammanfattningsvis: Din text är tänkvärd och delvis håller jag med. Men det är också viktigt att tänka på vilka anledningar de som är av annan åsikt har.

Bittan sa...

Håller med dej till hundratio % Så bra skrivet ,viktigt ämne att ta upp , belysa och våga vägra . Vi som firar allt och lite till är också helt emot och det är den enda "högtid" vi totaldissar . Stor kram .Bittan

Pete sa...

Till "Anonym26 oktober 2018 18:33":

Jag håller med dig i allt du skriver, bl.a. om hur traditioner smälter samman - och alltid gjort det - och hur halloween (delvis) kan vara ett sätt att bearbeta rädslor och skräck.
Men skulle vara intressant att höra om det faktiskt finns exempel på flyktkngar hos vilka gamla traumor väckts.
Angående den personliga sorgen förstår jag, och beklagar, och sådant gäller det förstås att ha i åtanke t.ex. i skolan.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Det är ju tråkigt att ni tycker det är jobbigt med halloween, men som med allt annat här i livet är det alltid bättre att möta sina svårigheter och lära sig hantera dom. Att gå i tron om att omvärlden ska skydda en mot saker man finner jobbiga är måhända inte en dålig tanke, men dock lika orealistisk för det.

Skulle det vara så att man inte klarar av Halloween så finns det faktiskt inget tvång på deltagande, har själv inte sett en halloweenkostym på flera år. Och som sagt så är det bara en gång om året...

Trevlig Halloween på er :)

Anonym sa...

Du behöver inte svara alls om du ska komma med nassepropaganda.

ponks sa...

Visst - blod, död och utklätt elände kan vara traumatiserande för bl.a. flyktingar och jag är verkligen ledsen för att du varit tvungen att se sånt på riktigt. Men - lika gärna som Halloween kan påminna en om det hemska och dra fram gamla rädslor och minnen, kan högtiden ju också fungera som ett slags lindring eftersom inget av detta som sker just nu är på riktigt - det är bara på lek. Alla vet att skeletten är gjorda av gummi, ingen är död på riktigt. Det är ju inte farligt på riktigt, och allt som inte är farligt på riktigt, men som samtidigt skrämmer en, kan man betrakta som ett helande tillfälle. Dessutom ÄLSKAR barn sånt som är litet skrämmande, när de samtidigt vet att de är säkra. Som någon sa här tidigare så kan man ju bara stanna hemma om man har uttalade traumor och mår dåligt (vilket man självfallet har all rätt att göra).
I fall Halloween-konceptet känns hedniskt och fel, minns att de flesta barn tycker att ljuslyktor i orangea pumpor, fladdermöss och spöken är festligt och skojigt i kontrast till det annars så näpna, rena och överbeskyddade samhälle vi lever i. Det är heller inte nödvändigtvis så att vuxnas traditioner (Allhelgona) är av mer vikt än barnens. När barnen är lika gamla som vi är nu, kommer Halloween att vara som något som alltid existerat.

Anonym sa...

Jag var på min pappas begravning dagen efter Hallowen och tycker inte om Hallowen men har ändå pyntat utanför min dörr med egengjord Hallowenpynt för mina barns skull. Det är pumpor katter ugglor och en spindel som jag pärlat så man behöver ju inte ta det värsta..

Elin sa...

Bra skrivet! Håller med till fullo! Dessutom tycker jag inte om Halloween, eftersom en del väljer att gå och spöka ut sig, under alla Helgona, vilket jag tycker är fel, eftersom det kan finnas de människor, som vill minnas sina avlidna anhöriga. Detta tror jag inte man vill kombinera med monster och blodiga spöken?

Och även nu ditt argument, med flyktingar, och även andra människor, som kanske varit med om trauman.

Ytterligare en motivering mot halloween, är att Jag har äldre människor i min omgivning, som tycker det är obehagligt med halloween, eftersom de inte ser vilken person som gömmer sig bakom utklädnaden, och vilken avsikt personen har. Om denna oro grundar sig i clownerna som skrämdes för några år sen, vet jag dock inte.

Sen är det väl så att man som barn vill uppmärksamma halloween. Men man behöver kanske inte välja de allra värsta utklädnaderna, isåfall. Om någon sen vill dekorera sitt hem med halloween-pynt och pumpor utanför dörren, är väl upp till var och en. Men pynt tycker jag inte upplevs som lika skrämmande, som just att en person klär ut sig.

Johan sa...

!!!VIKTIG INFO!!! Om Halloween för dig som Kristen:

Faktiskt så är Halloween en religiös dag, men absolut ingen kristen dag. Så hur kan man som kristen vara med att bidra?

Låt oss titta till bakgrunden, Dödens dag:
Halloween har starka rötter i hedendom och magi. Det började som druidfestivalen Samhain. Kelterna ansåg att 1 november var dödens dag, eftersom den på norra halvklotet var början på vintern; löven föll, det blev mörkare tidigare och temperaturen sjönk. De trodde att deras solguds styrka avtog och att Samhain, dödens herre, började dominera över solguden. Druiderna undervisade också att Samhain, på festkvällen den 31 oktober, samlade ihop andarna från alla dem som dött under året, för att återvända till sina tidigare hem och besöka de levande.

På Halloween har druidpräster under årtusenden förrättat sataniska ceremonier i vilka katter, hästar, får, oxar, människor och andra offer radades upp i wiccaburar och brändes till döds.

Bus eller Godis: För att samla ihop dessa offer brukade druidprästerna gå från dörr till dörr och be om gödda kalvar, svarta får och människor. De som gav blev lovade framgång och de som vägrade att ge hotades och förbannades. Detta är ursprunget till “bus eller godis” (på engelska ”trick or treat” = förbannelse eller framgång).

Pumporna: Jack-o’-lantern, de ljusförsedda pumporna med utskurna ansikten, användes urprungligen som en signal för att märka ut de gårdar och hem som stödde druidernas religion

Dödens Dans: Medan människor och djur skrek av skräck, då de brändes till döds, klädde druiderna och deras anhängare ut sig i dräkter gjorda av djurhudar och djurhuvuden. De dansade, ropade och hoppade genom flammorna i hopp om att avvärja onda andar.

Så vad säger Bibeln om detta?

Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, … ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. Ty avskyvärd för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver Herren, din Gud, dem för dig.” (5Mos 18:10–12)

Nej, vad hedningarna offrar, det offrar de åt onda andar och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha någon gemenskap med de onda andarna. Ni kan inte dricka både Herrens bägare och onda andars bägare. Ni kan inte ha del både i Herrens bord och i onda andars bord. Eller vill vi utmana Herren? Är vi starkare än han?” (1Kor 10:20–22)

“…lära mitt folk att skilja mellan heligt och oheligt och undervisa dem om skillnaden mellan orent och rent” (HESEKIEL 44:23).

“Och ha ingen delaktighet i mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem istället.” (EFESIERBREVET 5:11).

Så Halloween, häxornas nyår. Är en tid då andarna (demonerna) anses vara på höjden av sin kraft och återbesöker jorden... Halloween är helt och hållet ond, och det finns inget vi någonsin har gjort eller kommer göra som skulle kunna göra det acceptabelt för Herren Jesus.”

Vi kristna ska hålla oss borta från det hedniska firandet av Halloween och istället firar minnet av våra släktingar som har dött i Kristus, dvs. alla våra helgon. Gör vi det så visar vi vår omvärld att vi är kristna och inte hedningar, och att vi tror på uppståndelsen och inte är rädda för döden!

Vill du verkligen bidra till Halloween för skojs skull? Jesus korsfästes inte för skojs skull, utan för DIN skull.

Därför bör vi göra som Romarbrevet säger i kap 13:12 “...Låt oss därför lägga bort mörkrets gärningar och klä oss i ljusets vapenrustning.”

Guds frid ❤ DELA!

Twelve sa...

Профессиональное SEO продвижение сайта Opencart | Разработка интернет магазина под ключ | Продвижение магазина под ключ

SEO web analysis | Поисковая оптимизация сайта Google Preview | կայքի վերլուծություն | Узнать PageSpeed сайта | تحليل الموقع

Белый каталог сайтов | Топ белых Каталогов сайтов | वेबसाइट निर्देशिका | ספריית אתרים | سائٹ ڈائریکٹری | Топ каталоги сайтов